Uchwałą nr 1/2021 Prezydium Polskiej Akademii Nauk powołało Komitet Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach, uznając znaczenie dyscypliny dla rozwoju społecznego i jej potencjał poznawczy. Tym samym, relatywnie młoda dyscyplina naukowa - pierwszy zapis w klasyfikacji naukowej, wówczas nauk o mediach, pojawił się w 2011 roku - uzyskała formalne potwierdzenie statusu naukowego; tak właśnie w środowisku medioznawczym w Polsce, przyjęto treść Uchwały.

Komitet powstał w trakcie trwania kadencji i będzie funkcjonował do końca 2022 roku. Realizacja wyznaczonych zadań będzie przesłanką do utworzenia komitetu naukowego w drodze wyborów środowiskowych. Obecnie, Komitet został ulokowany przy Wydziale I Nauk Humanistycznych i Społecznych PAN, zaś członków Komitetu wyznacza dziekan Wydziału. Przewodniczącą Komitetu została prof. dr hab. Iwona Hofman - Dyrektor Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS, która jako prezeska Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, była wnioskodawczynią. Warto przytoczyć słowa skierowane przez prof. dr hab. Iwonę Hofman w liście do członków PTKS: „W ciągu dekady, dzięki pracy badawczej i zaangażowaniu wszystkich Państwa uzyskaliśmy opinię wiarygodnego naukowo środowiska o dużym potencjale społecznym. Poczucie wspólnoty, odpowiedzialność i radość z tworzenia nowej dyscypliny były naszym udziałem. Uważam, że powołanie Komitetu jest naszym sukcesem i świadczy o tym, jak ważna jest konsekwencja i wspólnota. Świętujmy 10.lecie w poczuciu dobrze wykonanej pracy i bliskiej więzi koleżeńskiej!”.

Komitet ma następujące zadania: przygotowanie raportu o stanie dyscypliny, analizy wartości informacji, ocenę zmian w systemie medialnym w Polsce oraz sporządzenie rekomendacji w zakresie wykorzystania mediów cyfrowych w badaniach i komunikacji naukowej oraz edukacji.

Powołanie Komitetu ma duże znaczenie dla środowiska medioznawczego, gdyż dyscyplina zawiera paradygmaty trzech, wcześniej obecnych w klasyfikacji nauk, dyscyplin, tj. nauk o poznaniu i komunikacji społecznej, nauk o mediach, bibliologii i informatologii. Można założyć, że będzie płaszczyzną scalającą badaczy i ułatwiającą tworzenie sieci naukowych, o czym świadczy jednoznaczne poparcie dziekanów wydziałów i dyrektorów instytutów z 21 uczelni w Polsce prowadzących badania i dydaktykę medioznawczą.